Wanneer je van plan bent om één of meerdere nieuwe personeelsleden aan te werven voor je bedrijf zal je alleen maar kunnen concluderen dat je daarvoor met zekerheid één en ander op papier zal willen zetten. Het opstellen van een goed arbeidscontract is dan ook een absolute must. In het bijzonder wanneer je voor het eerst een dergelijke overeenkomst moet gaan opmaken spreekt het voor zich dat dit best wel wat voeten in de aarde kan hebben. Geldt ook voor jou dat je voor de eerste keer een dergelijke overeenkomst dient op te maken en wil je graag precies weten waar je op dit vlak allemaal de nodige aandacht aan dient te besteden? Blijf er dan vooral voor kiezen om verder te lezen.
Wanneer stel je een arbeidscontract op?
Een arbeidscontract dient in principe altijd te worden opgemaakt op het ogenblik dat er sprake is van een nieuw personeelslid welke in dienst wordt genomen. Een dergelijke overeenkomst is op zich niet wettelijk verplicht, maar het spreekt voor zich dat elk bedrijf er wel gebruik van maakt. Voor een dergelijke overeenkomst geldt dat ze niet alleen de rechten, maar ook de plichten van alle betrokken partijen bevat. Het gaat hierbij dus niet alleen om deze van de werkgever, maar ook om deze van de werknemer. Dit zorgt ervoor dat er hier gaandeweg geen problemen of discussies over kunnen ontstaan. In ieder geval, ga je dus een nieuw personeelslid in dienst nemen? Dan is het altijd een goed idee om ervoor te kiezen om een arbeidscontract op te laten maken.
Wat moet er allemaal in worden opgenomen?
Wanneer je een arbeidscontract gaat opmaken spreekt het voor zich dat je, je daarbij altijd de vraag zal stellen wat er nu precies allemaal in moet worden opgenomen. Wat dit betreft zal je tot de vaststelling komen dat er uiteraard een taakomschrijving in moet worden verwerkt. Deze taakomschrijving moet duidelijk maken wat er nu precies allemaal van de werknemer wordt verwacht. Andere zaken die er altijd in worden opgenomen zijn met name de volgende:
- Hoelang het arbeidscontract zal lopen;
- Welke vergoeding de werknemer zal ontvangen;
- Hoeveel vakantiedagen er zijn voor de werknemer;
- Hoe de arbeidsovereenkomst moet worden opgezegd;
Bovenstaande zaken die in een arbeidsovereenkomst opgenomen dienen te worden zijn uiteraard nog maar het puntje van de ijsberg. Zorg er hoe dan ook in de praktijk altijd voor dat je kan rekenen op een zo compleet mogelijk document waarop je kan vertrouwen bij mogelijke discussies.
Zelf opstellen of het opstellen toch maar uitbesteden?
Zoals de informatie hierboven al duidelijk heeft gemaakt kunnen we stellen dat het arbeidscontract één van de belangrijkste documenten is waar gebruik van wordt gemaakt binnen het bedrijfsleven. Het spreekt dan ook voor zich dat het van cruciaal belang is dat deze op een zo correct mogelijke wijze wordt opgesteld. Omwille van deze reden wordt het zeer sterk aangeraden om deze niet zelf op te stellen. Heb je er al eerder voor gekozen om een dergelijk arbeidscontract op te laten stellen door een ervaren advocaat of jurist? In dat geval spreekt het voor zich dat je wel dat contract kan gebruiken mits enkele aanpassingen die eraan dienen te gebeuren. Hoe dan ook spreekt het voor zich dat het altijd van cruciaal belang is om ervoor te zorgen dat je arbeidscontract op de meest optimale wijze is opgesteld en zo alle gewenste beschermingen weet te bieden.